torsdag 17 september 2009

Fired up - ready to go...

Idag höll president Obama tal på Maryland University här i Washington och jag tog mig faktiskt dit för att se honom live! Inbjudningarna har duggat tätt från Organizing for America och eftersom det inte handlar om mer än ca 30 minuters körning tyckte jag att jag borde ta chansen. Dessutom ligger IKEA i närheten så då kunde jag enkelt passera där och handla lite svenskt godis och cider till Eriks 9-års kalas som är imorgon.

Med lite tur lyckades jag hitta parkering strax utanför campus och slapp därmed sitta i ändlösa bilköer för att hitta parkering. Talet skulle hållas i ComCast Center, jag hade nog trott att det skulle vara en mindre hall, men inget är litet här. Det var en stor basketarena som fylldes snabbt av studenter, ivriga anhängare av Obama och hans health care reform samt sådana som bara var nyfikna som mig själv. Självklart noggrann visitering vid inpasseringen och sen var det bara att leta upp en plats och vänta... tillsammans med 15 000 andra.
Väntade gjorde även alla journalister - otroligt att ett tal kan locka så många! Säkert 25+ tv-kameror och ännu fler fotografer. Universitets-orkersten på säker mer än 130 man spelade så det dånade om det, men jag lyckades faktiskt läsa min medhavda bok: Putting the Public back in Public Relations. Rekommederas för kommunikatörer och andra.

Efter drygt två timmar var det dags för bön (!), nationalsång och Pledge to the Union med handen på hjärtat. När Obama till slut gjorde entré hälsades han av dånande applåder och rop, undrar om någon svensk politker någonsin hälsats på detta sätt..? I love you, skrek en åhörare under talet varpå Obama svarade "and I love you back". Jodå.

Talet handlade förstårs om health care reformen för vilken han söker stöd runt om bland väljarkåren. Och eftersom jag har följt ganska många av hans framträdanden börjar jag känna igen dem. Däremot berättade han också historien om hur hans kampanj-anrop "fired up - ready to go" uppstod vilket var kul. Inget är som en bra historia, oavsett hur bra argument man kan ha för reformer. Och så slutade sammankomsten - att Obama ropade "Fired up!" och alla andra skrek "Ready to go!". Inte illa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar